Som una organització sense ànim de lucre per a professionals de coaching que acompanyem en català.

info@coaches.cat

Coaching de qualitat

Fa unes setmanes, caminava per Barcelona i em sorprenia un cartell enganxat a una paret. S’oferien serveis de coaching totalment gratuïts. El «ganxo» que feia servir el suposat coach deia així: «Prens medicaments perquè estàs diagnosticat amb algun tipus de trastorn? Tens dolor, irritabilitat, por ansietat o sovint et trobes depressiu? Puc ajudar-te». Com us podeu imaginar, se’m va remoure tot. El coaching és una disciplina de gestió del canvi que no té res a veure ni amb la depressió ni amb la psiquiatria. Anuncis d’aquest tipus confonen a les persones i, el que és pitjor, juguen amb la seva salut. És pertinent doncs que aclarim conceptes per tal de que les persones puguin accedir a professionals de qualitat amb les millors garanties.

Una professió no regulada, com la majoria

El coaching, com tantes altres, és una professió no regulada. Això no ens ha d’estranyar perquè la majoria de professions a casa nostra no ho estan. Per exemple, la meva primera carrera va ser en ciències de la comunicació i al sortir de la universitat vaig obtenir un títol que deia que la meva especialització era en periodisme. Però res més. Inscriure’m o no al col·legi de periodistes és un acte totalment voluntari sense cap repercussió per accedir al mercat laboral. Puc treballar a qualsevol redacció sense pagar la quota del col·legi.

Aquest no és el cas dels advocats, per citar un exemple ben diferent. Per a tenir clients i representar-los davant dels tribunals, han de formar part del Col·legi de manera obligatòria. Per a ells, col·legiar-se no és una opció, és un tràmit imprescindible.

Les associacions de professionals

Per tal de suplir aquesta mancança, en el cas del coaching, han anat sorgint associacions de professionals, coaches que s’uneixen per vetllar per la seva professió. La primera i més important va ser la Federació Internacional de Coaches creada el 1995 i actualment, amb més de 40.000 professionals repartits en 140 països.

Es tracta d’una associació amb l’objectiu de «promoure l’art, la ciència i la pràctica del coaching professional». En aquests gairebé 30 anys de trajectòria han fet avançar la professió creant un model de competències, fixant estàndards per a les formacions i certificant l’exercici professional.

A Catalunya, no teníem una entitat que vetllés pel coaching en català fins aquest 2021. Calia coaches.cat per respondre a quatre objectius:

• Vetllar per les bones pràctiques en l’exercici del coaching a casa nostra
  • Promoure i normalitzar l’ús del català ens entorns de negocis i del desenvolupament personal.
  • Participar del teixit productiu i econòmic d’allà on hi siguem representats.
  • Visibilitzar els professionals del coaching que exerceixen la seva professió en català.

Requisits d’accés, indicador de qualitat

Totes les associacions professionals estableixen una sèrie de requisits per formar-ne part. Aquest és doncs un primer filtre que ens permetrà confiar en els professionals adscrits a una entitat. En el cas de coaches.cat, demanem a les persones que hi vulguin formar part:

• Formació: Uns estudis reconeguts i certificats per la federació degana, la Federació de Coaches Internacional. Amb aquest filtre es garanteix que tothom ha rebut una formació certificada i sessions de mentoria avalades per un coach professional.
  • Experiència professional: amb un mínim de 100 sessions acreditades dutes a terme, com a mínim, en el període d’un any.

És bona idea, doncs, que en el moment de buscar a un o una professional, contrastem si la seva formació està reconeguda per la Federació Internacional de Coaches i que puguem preguntar sobre la seva experiència pràctica. Si a més formen part d’alguna associació professional, ens assegurem un extra de qualitat per l’exigència de la formació constant.

Codi ètic

Juntament a aquests filtres d’adscripció a les associacions professionals, val la pena que citem el codi ètic. Com totes les professions, també els coaches ens comprometem amb un codi que marca l’exercici de la nostra professió. Pots consultar el codi ètic de coaches.cat aquí: http://coaches.cat/wp/codi-etic/

Entre d’altres aspectes, els valors que guien l’actuació dels membres de coaches.cat són:

• Integritat: ens comprometem a actuar amb rectitud, honradesa i honestedat, mantenint els estàndards més alts a la professió del coaching i a la mateixa associació.
  • Excel·lència: cerquem els millors resultats i la màxima qualitat a la pràctica del coaching professional i a tots els àmbits de l’associació.
  • Cooperació: treballem col·laborant, unint esforços i aprofitant els talents individuals per tal d’assolir l’èxit col·lectiu. Fomentem la creació de xarxes i comunitats de suport mutu entre els professionals del coaching i tot allò relacionat.
  • Respecte: reconeixem la vàlua de tothom, som inclusius i apreciem la diversitat, sense cap tipus de discriminació de cap mena. Posem la gent davant de tot.

Aquests valors són irrenunciables per tots els professionals així que, en el moment de buscar a un o a una coach, assegurat que et parli del codi ètic.

Tornant al nostre cas

Començàvem aquest post parlant d’un suposat coach que venia els seus serveis amb publicitat enganyosa. Difícilment aquest impostor podria passar cap dels filtres que hem citat més amunt: el de la formació, el de la mentoria, el de les hores de pràctica certificada, el del codi ètic. Iniciatives com aquesta confonen a les persones i ens alerten de la importància de continuar treballant per un coaching de qualitat al servei de les persones. Seguim endavant doncs en la professionalització d’aquesta disciplina.

Autora:

Eulàlia Tort Bodro